Tu jesteś: Kanone.pl | Poradnik prawny online  »  Prawo gospodarcze i handlowe  »  Najczęstsze błędy popełniane przy zakupie/sprzedaży firmy

Najczęstsze błędy popełniane przy zakupie/sprzedaży firmy

Najczęstsze błędy popełniane przy zakupie/sprzedaży firmy

Kupno gotowej firmy jest o wiele bardziej opłacalne niż założenie nowej. Podobnie sprzedaż przedsiębiorstwa jest korzystniejszym rozwiązaniem niż jego likwidacja. Jakich błędów unikać przy zakupie/sprzedaży firmy?

Decydując się na kupno gotowej spółki, oszczędzamy sobie nie tylko wydatków związanych z rejestracją i powołaniem do istnienia nowej firmy, ale również zyskujemy mnóstwo czasu. Podobnie jest ze sprzedażą udziałów spółki, która o tyle jest korzystniejsza od jej likwidacji, że nie dość, iż otrzymujemy z tytułu odstąpienia udziałów pieniądze, to jeszcze unikamy konieczności ponoszenia kosztów nieuchronnie związanych z tym procederem.

 

Czego nie robić przy zakupie firmy?

Jeśli nosisz się z zamiarem nabycia bądź sprzedania gotowej spółki, zapamiętaj sobie dobrze, czego przy zawieraniu transakcji się wystrzegać i unikać:

1) Nie kupuj firmy bez uprzedniego sprawdzenia, czy dotychczasowy posiadacz jej udziałów figuruje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pamiętaj jednak, że w skład KRS wchodzą jedynie ci udziałowcy, którzy mają co najmniej 10% udziałów danej spółki.

2) Nie lekceważ klauzul windykacyjnych zawartych w umowie spółki z o. o. Wyznaczają one bowiem bezwzględnie obowiązujące przy zbywaniu udziałów warunki i ograniczenia, do których obie strony zawierające umowę kupna/sprzedaży muszą się bezwzględnie stosować pod rygorem nieważności umowy.

3) Nie kupuj kota w worku! Zapoznaj się najpierw dokładnie z kondycją finansową firmy, zażądaj od sprzedawcy stosownej dokumentacji, zwracaj uwagę na najdrobniejsze szczegóły.

 

Czego nie robić przy sprzedaży firmy?

1) Nie podawaj fałszywych powodów Twojej decyzji. Bardzo łatwo jest sprawdzić parametry finansowe spółki, więc jeśli do sprzedaży firmy skłoniło cię ryzyko bankructwa, nie zatajaj tego.

2) Nie bagatelizuj trudności, których nastręcza sprzedaż własnej firmy. Nie zostawiaj formalności na później, pozałatwiaj wszystko, co masz załatwić przed opublikowaniem ogłoszenia.

3) Nie zaniedbuj dokumentacji. Jeśli chcesz sprzedać swój biznes, zbierz i posegreguj wszystkie niezbędne dokumenty, tak aby kupujący mógł mieć pełen wgląd w jej aktualną kondycję rynkową.

4) Nie zamieszczaj ogłoszenia gdzie popadnie. Wybierz te serwisy internetowe, co do których możesz przypuszczać, że zagoszczą na nich potencjalni nabywcy twojej firmy. To samo dotyczy czasopism — nie bierz pod uwagę takich, które raczej nie trafią w ręce osób zainteresowanych twoim anonsem.

 

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, jest duża szansa na to, że nie padniesz ofiarą oszustwa ani nie uwikłasz się w problemy, z których później trudno będzie ci się wydobyć. Grunt to niczego nie zaniedbać i zachować należytą ostrożność przy zawieraniu transakcji.