Tu jesteś: Kanone.pl | Poradnik prawny online  »  Prawo gospodarcze i handlowe  »  Sprzedaż przez Internet – kiedy potrzebujemy kasy fiskalnej?

Sprzedaż przez Internet – kiedy potrzebujemy kasy fiskalnej?

Sprzedaż przez Internet – kiedy potrzebujemy kasy fiskalnej?

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż stacjonarną w większości zobowiązani są do ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej. Sprzedaż przez Internet rządzi się jednak nieco innymi prawami. Sprzedajesz wysyłkowo? Sprawdź, czy musisz korzystać z kasy fiskalnej.

W Internecie możemy kupić wszystko. Za jego pośrednictwem możemy też sprzedawać, niekoniecznie będąc przedsiębiorcami. Większość osób obytych z Internetem, chętnie kupuje towar na aukcjach lub w sklepach internetowych. Użytkownicy ci często decydują się też na sprzedaż tą drogą. Bywa, że w ten sposób zaczynają osiągać pewne zyski, a doraźna sprzedaż zamienia się w regularną. Wówczas pojawia się pytanie o konieczność posiadania kasy fiskalnej, umożliwiającej ewidencjonowanie sprzedaży oraz wystawianie paragonów.

 

Kasa fiskalna a wysokość obrotów

Na pytanie, czy musimy mieć kasę fiskalną, odpowiada w pierwszej kolejności aktualne rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obecnie określa ono, że kwota obrotu zwalniająca z konieczności operowania kasą fiskalną wynosi do 20 tys. zł. Oznacza to, że jeśli tylko od czasu do czasu sprzedajemy coś przez Internet jako osoby prywatne nie potrzebujemy kasy fiskalnej. Sytuacja ulega zmianie dopiero, gdy zaczynamy prowadzić sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych, a nasze obroty przekraczają 20 tys. zł.

Nie jest to jednak ostateczny warunek. W sytuacji gdy np. sprzedaż wysyłkowa jest jedynie rozszerzeniem sprzedaży stacjonarnej, musimy i ją ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej, niezależnie od uzyskanych na tej drodze obrotów. Konieczność ta pojawia się też w momencie, gdy nabywca kupuje towar przez Internet, ale decyduje się odebrać go bezpośrednio u sprzedawcy.

 

Znajomość przepisów

Przed rozpoczęciem sprzedaży wysyłkowej na poważnie, warto zapoznać ze wszystkimi przepisami regulującymi tę formę sprzedaży, w tym z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (aktualne z dnia 28 grudnia 2018). Najważniejsze w nim będą dla nas §4. mówiący o tym, kiedy nie stosuje się zwolnień z ewidencjonowania, oraz §10. informujący o czynnościach zwolnionych.