Tu jesteś: Kanone.pl | Poradnik prawny online  »  Prawo cywilne  »  Umowa barterowa – czym jest i kiedy opłaca się ją zawrzeć?

Umowa barterowa – czym jest i kiedy opłaca się ją zawrzeć?

Umowa barterowa – czym jest i kiedy opłaca się ją zawrzeć?

Wymiana towaru za towar lub usługi za usługę to najstarsza forma zapłaty, jaką zna historia ludzkości. Zanim wymyślono pieniądz, ludzie pozyskiwali dobra właśnie w ten sposób. Dziś nadal tak robią – na tym właśnie polega umowa barterowa.

Barter – sprytny sposób na rozkręcenie marketingu

Umowa barterowa to nic innego jak bezgotówkowa wymiana dóbr – wymieniamy się towarem za towar, usługą za usługę lub towarem za usługę. Aby umowa ta była sensowna, korzyści, jakie osiągają zawierające ją strony, muszą mieć równą wartość. Wymienić możemy się wszystkim, co stanowi korzyść dla naszego partnera biznesowego. Możemy zaoferować mu usługę, którą wykonamy w profesjonalny sposób lub towar, którego produkowaniem zajmujemy się na co dzień. Wszystko zależy od naszej kreatywności. Najważniejsze to przedyskutować swoje potrzeby i ustalić, jaki rodzaj barteru będzie satysfakcjonujący dla obu stron.

Przykładowo, rozkręcamy właśnie poradnię dietetyczną i zastanawiamy się, jak zdobyć klientów, nie przeznaczając na reklamę zbyt dużych nakładów finansowych. Naszą kartą przetargową są nie tylko oferowane w gabinecie usługi oraz produkty (suplementy diety, doradztwo w zakresie zdrowego żywienia, sprzęt do dokonywania pomiarów), ale też gruntowna wiedza z zakresu dietetyki, podparta kierunkowym wykształceniem, doświadczeniem i ukończonymi kursami. Tak się składa, że przy okazji potrafimy też interesująco opowiadać o zdrowym odżywianiu, a być może nawet prowadzimy bloga na ten temat. Udajemy się więc do pobliskiego klubu fitness, bo to tam wiele czasu spędza nasz target – osoby aktywne fizycznie poszukują zwykle porad dietetycznych, które pozwolą osiągać im lepsze efekty w sporcie i kształtowaniu sylwetki. Umawiamy się z właścicielem, że poprowadzimy w jego klubie serię darmowych wykładów oraz warsztatów zdrowego żywienia. On udostępni nam salę i wypromuje wydarzenie, a my w zamian za to zorganizujemy cykl zajęć. Korzystają obie strony – klub fitness może zdobyć nowych klientów i wzmocnić się wizerunkowo, my zaś rozreklamujemy swój biznes i siebie, budując jednocześnie swój autorytet.

 

Komu opłaca się umowa barterowa?

Umowa barterowa to obowiązkowy element strategii marketingowej dla małych i nowych przedsiębiorców, którzy dopiero rozwijają swoją działalność. Nowy biznes pochłania mnóstwo pieniędzy, a w początkowej fazie rozwoju nie przynosi zbyt wielu zysków. Bardzo często musimy liczyć się ze stratami, które przestaniemy odczuwać dopiero po wielu miesiącach istnienia na rynku, gdy już uda nam się zdobyć klientów. Aby stało się to jak najszybciej, musimy stworzyć mocną strategię marketingową. Jak wiadomo jednak, wolelibyśmy ograniczyć związane z tym wydatki. Barter daje nam taką możliwość, pod warunkiem, że znajdziemy partnera, któremu potrzebne będą nasze usługi.

Barter opłaca się również tym firmom, które mają nadwyżki towarów i muszą je regularnie upłynniać. By nie stracić (nie wyrzucać towaru lub nie oddawać go za darmo), mogą zawrzeć umowę barterową z kimś, kto w zamian za zalegający towar zaoferuje im swoje produkty (takie, które firma i tak musiałaby kupić).

Umowy barterowe są powszechnie zawierane pomiędzy podmiotami funkcjonującymi w Internecie. Przykładem niech będzie pisanie opinii na temat produktów, które producent przekazuje za darmo recenzentowi (najczęściej blogerowi). Bartery zawiera się również na takie usługi, jak wypozycjonowanie strony, umieszczenie banneru reklamowego na blogu, wykonanie zdjęć produktów do sklepu internetowego, napisanie artykułu w zamian za wyeksponowanie nazwiska autora itd.

 

Umowa barterowa

Prawo cywilne nie określa konkretnie, jak powinna wyglądać umowa barterowa. Jej kształt, z uwzględnieniem najważniejszych elementów, będzie więc dość dowolny. Najważniejsze, aby w jej treści zawrzeć następujące informacje:

- datę i miejsce zawarcia umowy,

- dane podmiotów (firm), które umowę spisują,

- rodzaj towarów i usług, jakie podlegają barterowi (z naciskiem na ich wartość – urząd skarbowy może mieć zastrzeżenia, jeśli będą one całkowicie różne),

- dla bezpieczeństwa również określenie konsekwencji (kar umownych) w razie niewywiązania się z umowy.

Umowa barterowa ułatwia przedsiębiorcom kwestię rozliczenia, wymaga jednak wystawienia faktury VAT. Z tego względu największy sens ma wtedy, gdy jest zawierana między dwiema firmami. Jeśli chcemy wymienić się towarami lub usługami z osobą prywatną, wówczas bardziej opłaca się wystawić jej umowę o dzieło lub zlecenie z określeniem niepieniężnej formy wynagrodzenia.